lördag 24 mars 2012

Vad läser ni...

...och vad tycker ni om det ni läser? Skriv en rad (eller flera) och delge oss andra!

Skynda att älska (pocket)Min senast läsa bok är Alex Schulmans 'Skynda att älska'. Alex skriver om sin pappa, tv-profilen Allan, som dog 84 år gammal när Alex var 27 år. Alex beskriver minnen av sitt liv med pappa och hur det påverkade att leva med en gammal pappa. Han skriver även om hur han 5 år efter pappans död inser att det inte går att stänga av längre och hur han med hjälp av psykolog lär sig möta känslorna.

Det är en fin bok. Lättläst och kort. Enkel  och lågmält på nåt sätt. På utsidan av mitt exemplar kan jag läsa att många tårar fällts av tidigare läsare av boken, men min gråtmildhet till trots fäller jag inga tårar. Den kryper inte in i djupet på mig, utan kommer passera utan att efterlämna några större spår. Jag tyckte däremot om att läsa den, jag gillar Alexs sätt att skriva och att jag upplever inte att han skönmålar. Kanske är det ändå pappans (och mammans för den delan) sämre sidor som dröjer sig kvar mest hos mig, men vem är jag att döma och tycka om deras liv. Erkänner ändå, med viss motvilja, att jag har svårt att låta bli att tänka att vissa av pappans egenskaper är störningar. Å andra sidan, jag hade inte kunnat kasta första stenen. //Anna

2 kommentarer:

  1. Jag har just läst ut "Jag är Zlatan Ibrahimovic" och förvånande nog så tyckte jag att den var riktigt underhållande. För er som inte vet, så är jag inte ett dugg intresserad av fotboll ;-) Jag kan bli lite förvånad över antalet biografier som jag läst under det senaste året eftersom det var en hel radda år sedan jag läste någon biografi över huvudtaget. Jag gillar det!
    När jag började läsa boken så tänkte jag att det skulle bli för mycket fotboll. Och emellanåt snöar han ju in på fotbollen och händelseförlopp i olika matcher vilket jag tycker är helt ointressant. Men för det mesta handlar det ändå om honom, hans uppväxt, hans utveckling och karriär. Han har ju sina stunder av omnipotens (eller vad det är) då han beskriver sig som nyckeln till många framgångar i många lag, men ändå så tycker jag att hela historien är kittlande. Att en "underdog" eller maskrosbarn eller vad man vill kalla honom - lyckas så bra! Helt fantastiskt roligt tycker jag! Jag kan helt klart rekommendera den. Den är lagom lång och otroligt lättläst.
    Nu har jag börjat på Niceville och känner redan på sidan 20 att det är en bok som jag säkert kommer att gilla! Kul när så många bra böcker kommer i ens väg!! Hoppas att ni har läslust och får chans att läsa en rad eller två emellanåt. Jag ska försöka fortsätta även när jag kommit hem. Och nu är det inte länge kvar!!
    Kram på er alla! Maria

    SvaraRadera
  2. Jättekul att du delar med dig av dina andra lästa böcker! Gillar också Schulmans sätt att skriva om saker och ting, har dock bara läst bloggen än så länge./Andrea

    SvaraRadera