torsdag 6 februari 2014

Läsa för barnen.

Både jag och barnen njuter av högläsning. Det blir något mer av böcker som läses högt och tillsammans. 6,5 åringen (ja, det är viktigt just nu med det där halvåret extra) tycker dock att hon blivit för stor för de flesta böcker som trängs på hyllan. Visst har vi läst även kapitelböcker, men det har nog mest blivit Astrid Lindgren. Madicken funkar absolut, men det är ju inget nytt och för att vara helt ärlig, jag är inte superförtjust i Pippi och Emil.

Nu läser vi 'Monkel Trogg'. Jag rekommenderar den verkligen som högläsningsbok. Den är "snorkråkebarnslig" och handlar om att vara annorlunda i jättarnas värld. Monkel är en yttepyttig liten jätte, nästan så liten som en småtting. Han har det inte lätt i en värld där storleken aldrig räcker till, men han har en plan för hur han ska bli accepterad.



Vi har några kapitel kvar, men ikväll tjuvläste jag i förväg när barnen somnat :-)

1 kommentar:

  1. Haha, vad underbart Anna! Den står på min lista på böcker att beställa så nu när Adlibris lockar med rabattkuponger får jag väl slå till. Undrar om jag kan locka ett förhandstips av Annika så att jag hinner få böckerna innan semestern ;-)
    Härom kvällen läste jag och barnen "Vem kan trösta Knyttett" och den är en sådan bok som jag tänker att barn kanske inte skulle tycka så mycket om, med de lite dystra och stundtals läskiga bilderna och med en text som går i vers och rim. Men Elin älskar den! Vi kan läsa den flera kvällar i rad om det vill sig. Tur tycker jag, som är barnsligt förtjust i Tove Janssons muminsagor!
    //Maria

    SvaraRadera